Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Blogs

OVV onderzoek naar brand bij Esso - belangrijk voor de ergonomie.

Op 21 augustus 2017 ontstond er als gevolg van een reeks ongeplande gebeurtenissen brand in een fornuis bij de ExxonMobil Raffinaderij in Rotterdam. De Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV) publiceerde onlangs de resultaten van een onderzoek naar de brand met daarin een beschrijving van het voorval en achterliggende oorzaken beschreven. Lees meer…

Het einde van een tijdperk... en dat verdomde tilwerk

Is het een ‘yes!’ of is het toch een ‘ah, jammer’? Voor de ene bezoeker van Lowlands is de ‘Brug des Doods’ niet bepaald iets om naar uit te kijken, voor de ander is het een stukje nostalgie. Lees meer…

De (pijnlijke) risico’s van te kleine letters.

Er zijn vele (pijnlijke) risico’s verbonden aan het gebruik van te kleine letters, variërend van rugklachten, hoofdpijn en brandgevaar tot bijensteken. Bijensteken? Ja… Meer weten? Lees meer!

5 redenen om deel te nemen aan de cursus Human Factors

Binnenkort gaat de cursus Human Factors weer van start. Twijfel je nog of deze cursus iets voor jou is? Lees hier waarom jij er ook bij wil zijn!

Breinbrekers

Laatst gaf ik mijn buurjongens een breinbrekerpuzzel cadeau. Zo één met een stok, een ring en een touw, met de opdracht het touw te ontwarren.

Vol goede moed gingen ze aan de slag. De oplossing was verbluffend snel gevonden: de schaar erin!

Laat-je-niet-afleiden campagne leidt ontzettend af

Ik vraag me af welke doelgroep de ontwerpers van het MONO-campagnebord in gedachte hadden toen dit ontwerp als resultaat naar voren kwam. Alle denkbare fouten op het gebied van informatiepresentatie lijken gebundeld op dit ene bord. Je zou bijna gaan denken dat het bewust is gedaan…

Zo’n slecht ontworpen bord leidt mij ontzettend af.

Telefoon bedienen in dashboardhouder mag ! ?

Volgens een uitspraak (7 maart) van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is het bedienen van een mobiele telefoon wettelijk niet strafbaar. Het vasthouden is niet toegestaan. In de pers krijgt minder aandacht de melding in de uitspraak, dat omwille van de verkeersveiligheid hier in de wet beter bedienen van gemaakt kan worden. De VID (Verkeers Informatie Dienst) voegt hier aan toe dat toen het wetsartikel ingevoerd werd je met een mobiele telefoon alleen kon bellen en sms-en, waardoor indertijd het begrip vasthouden voldoende was.

Het nieuwe prototypen: de virtuele mock-up

Bouwen is altijd spannend. Sinds een paar maanden kan ik daarover meepraten. We zijn begonnen aan de bouw van ons toekomstige, zelf ontworpen huis. Het liefst wil je voor de start van de bouw kunnen rondkijken en rondlopen in je toekomstige huis of werkomgeving. En dat kan nu met een nieuw hulpmiddel: de virtuele mock-up!

Wat doet een mens nog tussen robots?

Je denkt misschien dat de vraag in de kopregel over de wat verdere toekomst gaat, als er meer robots zijn dan mensen. Oeps, daar vergis je je; intelligente automatisering is nu al overal en vaak zeer bepalend voor het werk dat ‘overblijft’ voor mensen.

CCTV – Het perfecte plaatje

Het vakgebied Human Factors biedt kennis en praktische ontwerprichtlijnen omtrent menselijke waarneming en informatieverwerking. Als je voorop wilt lopen op dit gebied, is deze kennis belangrijk bij het ontwikkelen van een goed cameraplan. Eén van de gevaren die we in het werkveld bijvoorbeeld tegenkomen: is de operator nog in staat alle camerabeelden te monitoren zonder dat er sprake is van mentale overbelasting?

Hoogte verstelbare monitoren op werkplekken voor processupervisie ?

De verstelbaarheid van werkplekken kent geen grenzen. Werkbladen zijn zit-sta verstelbaar, monitoren zijn kantelbaar en in hoogte verstelbaar, en videowalls kunnen in drie dimensies verplaatst worden met een druk op de knop, instelsoftware of een App. Alles is mogelijk, maar kost geld, en dat roept bij investeringsprojecten de vraag op of dit noodzakelijk is? Kan je in bepaalde gevallen hoogte verstelbaarheid achterwege laten?

Human perception problems of ECDIS electronic chart displays

Recently the Dutch Safety Board (Onderzoeksraad voor veiligheid) published an interesting report about a grounding incident of the Dutch cargo vessel Nova Cura. On the 20th of April 2016 the ship hit a reef in the Mytilini Strait in Greece. No casualties were reported, but the ship was total loss. It appeared that the ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) indicated a depth of 112m at the grounding location, whereas the actual vessels draft was 5.8m.

“Help, my heating goes autonomous”

A cry for help from Ms. Blacksmith living in Holland street, Kensington, London.

Cabin innovation by Human Factors Design

Main purpose of crew cabins on a ship is to provide a comfortable and quiet place to sleep. Single-person cabins, both thermal and acoustic insulated, with good quality mattresses are now standard in shipbuilding. Apparently this basic requirement is covered yet, so what is the next step?

Engineering voor MijnOverheid.NL

Meer dan twee miljoen mensen controleren hun Berichtenbox, de digitale brievenbus voor berichten van de overheid, niet of nauwelijks.
Erik Mulder stelt dat het hier ontbreekt aan integraal Human Factors ontwerp.

6 tips voor het maken van een goed cameraplan

Al vele jaren wordt er sterk ingezet op het centraliseren van bediening voor objecten zoals bruggen, sluizen en fabrieken. Vaak levert dit verhitte discussies op over veiligheid en of camerabeelden direct zicht wel kunnen vervangen. Zes tips van ir. Bart Schuring voor het maken van een goed cameraplan. Lees meer…. 

Onbemande installaties: wat zijn de valkuilen?

Veel onbemande installaties worden bediend op afstand, en men kan zich afvragen of het lukt om de menselijke operator net zo goed van informatie te voorzien als bij lokale bediening mogelijk is. Ook is de vraag in hoeverre het besef blijft bestaan dat men met échte installaties van doen heeft en niet met een complex computerspel? Lees meer….

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl