Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Wat doet een mens nog tussen robots?


Je denkt misschien dat de vraag in de kopregel over de wat verdere toekomst gaat, als er meer robots zijn dan mensen. Oeps, daar vergis je je; intelligente automatisering is nu al overal en vaak zeer bepalend voor het werk dat ‘overblijft’ voor mensen.

En dat is meteen ook de belangrijkste conclusie van mijn betoog: werk met robots / automatisering mag niet bestaan uit de resttaken die overblijven. Je moet zo’n taakverdeling optimaal ontwerpen, met als projectdoel: de menselijke taak moet goed zijn voor mensen.

Samenwerken met automaten

Even weer ‘back to the future’; zijn we nu al in de minderheid ten opzichte van de automaten? Ja, dat kun je best zo stellen. Stap in je auto en werk samen met letterlijk ‘een automaat’ in plaats van een versnellingsbak. Is dat een flauwe opmerking? Nou dat valt nog te bezien, want de meeste automatische versnellingsbakken doen het beter (lees: zuiniger) dan mensen.
En dan heb je in de auto nog tal van andere automatiseringen die het beter doen dan de mens, zoals ABS (Anti Blokkeer Systeem), brandstofinjectie (in plaats van een choke; wat was dat ook alweer?) en allerhande data-afhandeling die ervoor zorgt dat je op je dashboard zinvolle informatie ziet.
We ervaren die systemen allang niet meer als automatisering, omdat we eraan gewend zijn en er blindelings op vertrouwen.

Routeplanner

In je auto heb je ook nog ‘TomTom’ of ‘Google maps’ of hoe je de planner maar noemen wilt. Ook dat lijkt inmiddels peanuts waar we blindelings op vertrouwen.
Maar kijk nou eens goed wat er gebeurt met je ‘taak’: je drukt op een reisbestemming en daarna volg je de geautomatiseerde manager als een mak schaap. Het enige waar je nog nuttig voor bent is het voorkomen van botsingen met al die andere makke schapen die braaf de kant op rijden die ze wordt ingefluisterd.
Als je geen haast hebt, heeft autorijden op deze manier iets rustgevends meditatiefs: niet echt nadenken, maar toch bezig moeten blijven met een gemakkelijk uit te voeren taak.
Eenmaal op je bestemming weet je al niet meer wat je onderweg gezien hebt maar je krijgt het liedje ‘Baby please don’t go’ niet meer uit je hoofd door die prachtige blues-uitvoering die je onderweg hoorde. En dat alles omdat je min of meer dromend je rijtaak uit kunt voeren onder begeleiding van de automatische planner. Lekker toch?

Wie is hier de robot?

Stel je eens voor dat je op die manier werkt in de metaalbewerking of in de zorg; krijg je ’s ochtends gedetailleerde aanwijzingen in een Bluetooth-oortje:
– Pak de medicijnen van mw. Oldemenger uit de koelkast;
– Ga naar kamer 5 in de Oostvleugel;
– Mw. is goed horend, houdt niet van hard praten;
– Vandaag bed verschonen;
– Over vijf minuten moet je …
Lekker meditatief werken zo, terwijl je wegdroomt? Nee, daar word je niet blij van. Je gaat je zelfs afvragen wie hier de robot is… Maar soms kun je misschien toch wel blij worden van zo’n automatische slimme assistent die je aan een invaller kunt geven die nog onbekend is met jouw werk.

Kortom, er zijn belangrijke vragen en antwoorden nu we steeds meer samenwerken met slimme en zelflerende machines en robots. En ik hoor of lees graag de vragen die je belangrijk vindt (erik.mulder@ergos.nl).

Ik vertel hier meer over op de Landelijke VGWM-dag op 8 maart 2018 tijdens de sessie ‘Robotisering: VGWM bij mens + slimme machine’. Aan de hand van praktische voorbeelden ga je in deze sessie, mede zelf, vragen beantwoorden over de laatste ontwikkelingen, onder meer de gevolgen van Industry 4.0 voor medewerkers, hoe veilig en gezond de arbeid met slimme machines is, en wie er de baas is.

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl