Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Maritiem

Op schepen is de relatie tussen mens en techniek belangrijk voor het functioneren. Aandachtspunten zijn o.a.: zichtlijnen, nachtzicht, omgevingsfactoren, fysieke belasting en werkbelasting in 24-uurs werksituaties.

ErgoS is ook actief in andere gebieden van de maritieme sector. Bijvoorbeeld controleposten voor kust- en binnenvaart, sluizen en bruggen, maritiem HCI, en offshore productie (gas en olie).

ErgoS verzorgt bijvoorbeeld:

  • Taakanalyse
  • Taakverdeling: optimale werkallocatie tussen mensen en automatisering
  • 3D-field-of-vision / zichtlijn studies
  • Gebruikersparticipatie
  • Controlekamer & inrichting van de werkplek
  • Informatie presentatie
  • Ontwerp review – CRIOP Validation & Verification
  • Onderzoeksproject on-bridge HF: beslissingsondersteunende systemen voor maritieme noodsituaties

Field-of-vision analyses zijn essentieel; zicht naar buiten kan worden geblokkeerd door kozijnen, dek apparatuur, consoles en zelfs collega’s. Wij maken realistische 3D-modellen voor field-of-vision-analyse, vanuit elke denkbare positie en kijkhoek.

Bezoek onze themasite: https://www.maritime-ergonomics.com/ 


Onze projecten

Brugwachtershuisje Breukelen
Damsteegt Waterwerken

Brugwachtershuisje Breukelen - Damsteegt Waterwerken

In opdracht van Damsteegt Waterwerken heeft ErgoS een ontwerp gemaakt voor een vervangend brugwachtershuisje in Breukelen. In dit ontwerp zijn belangrijke ergonomische aspecten zoals zichtlijnen, bediening en gebruikersgemak gecombineerd met een historisch verantwoorde uitstraling. Verder is er een voorstel gemaakt voor een spiegelplan, waarmee de brugbedienaar vanuit zijn of haar werkplek ook zicht heeft op die gebieden die anders aan het zicht zijn onttrokken door brugonderdelen en/of de omgeving.

Toets Julianasluis
Provincie Zuid-Holland

Toets Julianasluis - Provincie Zuid-Holland

Naar aanleiding van een  ongeval met een fietser op de Julianasluis heeft de provincie Zuid-Holland een Human Factors toets van het gehele sluiscomplex te laten uitvoeren. Doel hiervan is inzicht te verwerven in de taken die de verschillende actoren (rijweggebruiker, vaarweggebruiker en bedienaar) zoal uitvoeren bij een passage van het complex, en de eventuele complicaties die men bij de taakuitvoering ondervindt. Dit inzicht in taken is nodig voor het inschatten van de kans op herhaling van mogelijke ongevallen. Daarnaast is gevraagd om een advies over mogelijke maatregelen die de kans op een toekomstig incident kunnen verkleinen.

ErgoS heeft gedurende vier dagen analyses ter plaatse uitgevoerd. Deze analyses bestonden uit interviews met bedienaars, observatie van de activiteiten in het bediengebouw, observaties van het verkeer en eigen deelname aan het verkeer. Voor een goed beeld van de verschillende bedrijfstoestanden zijn de analyses uitgevoerd tijdens de drukke ochtend- en avondspits, maar ook bij rustige momenten op de late avond. Verder is het werk bij daglicht en duisternis bestudeerd en bij verschillende weersomstandigheden (regen, laagstaande zon etc.).

Dit heeft geleidt tot een uitgebreide analyserapportage, gestructureerd rondom een door de opdrachtgever opgestelde lijst met vragen over de situatie en een rapportage met daarin adviezen over mogelijke maatregelen.

Water Injection Dredger
Van Oord

Water Injection Dredger - Van Oord

Van Oord heeft onlangs twee nieuwe baggervaartuigen in gebruik genomen. Bijzonder aan deze schepen is dat zand duurzaam wordt verplaatst door gebruik te maken van de getijdestroming. Daardoor is minder energie nodig en kleinere vaartuigen. ErgoS is betrokken geweest bij het ontwerp van de brugcontour, brugindeling en werkplekinrichting. Hierbij hebben we gecombineerd gebruik gemaakt van een mock-up én VR-bril. Door deze combi klopt hetgeen men ‘voelt’ in de mock-up, met wat men ‘ziet’ in VR, zodat de ervaring nog realistischer is.

Autonoom varen

Autonoom varen -

Onbemande op afstand bediende schepen zijn trending topic in de wereld van de scheepvaart. Voor één van onze opdrachtgevers in deze sector werkt ErgoS mee aan het schip van de toekomst. Of het helemaal zonder bemanning zal gaan varen is nog de vraag, maar dat het een revolutionair concept zal worden is al zeker.

Nieuwe vrachtschepen
Rederij Spliethoff

Nieuwe vrachtschepen - Rederij Spliethoff

Rederij Spliethoff laat in China 6 nieuwe vrachtschepen bouwen. ErgoS is gevraagd om een bijdrage te leveren aan de ergonomische optimalisatie van de accommodatie. Naast baggerschepen, offshore schepen, tankers en patrouillevaartuigen is dit een interessante uitbreiding van onze advies- en ontwerpdiensten in de scheepvaart.

RPA 8
Haven patrouillevaartuig

RPA 8  - Haven patrouillevaartuig

ErgoS is door scheepswerf Kooiman ingeschakeld voor het ontwerp van de werkplekken en het interieur van de RPA 8, inclusief kleurstelling en materialen. Opvallend is de vaarplek van het model ‘voorinstapper’, dat voor een dergelijk schip de beste combinatie van zicht en bediengemak oplevert. Ook is een noviteit dat de bureauwerkplekken zowel geschikt zijn voor zittend als staand gebruik. De ruimte onderdeks is eveneens geslaagd. Door een slimme keuze qua indeling en meubeldetaillering is het gelukt om er een plezierige en gezellige ruimte van te maken. Kooiman Interieurbouw heeft de concepten uitgewerkt en uitgevoerd op een hoog kwaliteitsniveau. Foto’s van Kooiman Scheepsinterieurbouw

Vox Amalia / Vox Alexia
Sleephopperzuigers

Vox Amalia / Vox Alexia  - Sleephopperzuigers

Internationaal bagger en offshore aannemer Van Oord bouwt een serie van twee innovatieve sleephopperzuigers. ErgoS ontwerpt de brug en ECR (Engine Control Room) en console. Aanvullende werkzaamheden hebben betrekking op verblijven voor de bemanning, het ontwerp van hutten, kantoren, mess, kombuis, fitness- en recreatieruimtes.

Herontwerp kustwacht centrum
Cariben

Herontwerp kustwacht centrum - Cariben

ErgoS heeft het Joint Rescue and Coordination Centre (JRCC) van de Caribean Coastguard in Willemstad (Curaçao) herontworpen. Het JRCC heeft verschillende taken, waaronder grensbewaking, douane op zee, en controle visserij en milieu. Het JRCC heeft een belangrijk communicatie taak tijdens maritieme calamiteiten (SAR – Search and Rescue).

Het project bestond uit

  • situatie analyse and taak analyse in de bestaande JRCC
  • gebruikers participatie
  • functioneel ontwerp van een nieuwe layout en van de operator werkstations
  • 3D ontwerp en vormgeving
  • samenstellen van een bestek voor inrichting en werkplekontwerp.

De grote uitdaging in dit project, was de beperkte ruimte waarin alle eisen gerealiseerd moisten worden. De totale omvang van de Human Factors Engineering bedroeg ongeveer 45 dagen.

Coral Energice
Anthony Veder

Coral Energice - Anthony Veder

Gas rederij Anthony Veder bouwt het eerste exemplaar van een nieuwe generatie LNG-tankers. ErgoS ontwerpt de brug, ECR & cargo control room en console. Overige werkzaamheden hebben betrekking op huisvesting accommodatie layout detail ontwerp van hutten, kantoren, mess, kombuis, fitness- en recreatieruimtes.

Nexus
Van Oord

Nexus - Van Oord

De Nexus van Van Oord, is een kabellegschip, speciaal ontworpen voor aanleg van offshore windmolenparken. ErgoS ontwerpt de brug, de werkplekken op de brug, controle kamer voor het laden van vracht, en CCTV ontwerpen. Overige werkzaamheden hebben betrekking op het interieur van de mess en recreatie ruimten.

Sleipnir
kraanschip

Sleipnir  - kraanschip

Marine aannemer Heerema bouwt de Sleipnir, ’s werelds grootste kraanschip. ErgoS ontwerpt de brug, voert een field-of-vision studie uit en levert een basisontwerp voor de brug werkplekken.

Centraal bedienbare sluizen

Centraal bedienbare sluizen -

Steeds meer sluizen in Nederland worden op afstand bediend vanuit een centrale locatie. Deze ontwikkeling heeft geleid tot een aantal vragen over Closed Circuit Television (CCTV) en leidde tot een gezamenlijke studie op het gebied van CCTV. ErgoS deed onderzoek naar de waargenomen beeldkwaliteit van operators, de invloed van kijkhoek op de beleving van afstanden en beeldvervormingen.

Als specialist op het gebied van CCTV-bediening en ergonomisch controlekamer ontwerp, werd ErgoS gevraagd om het ontwerpproces te begeleiden en een controlekamerindeling te verzorgen, met inbegrip van CCTV-presentatie, voor een aantal sluis centralisatie projecten.

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl