Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Verkeerscentrales

Operators in verkeerscentrales gebruiken een combinatie van computerapplicaties, CCTV-beelden en communicatietechnologie voor het monitoren en de bediening van verkeersstromen, en om snel te kunnen reageren op incidenten en alarmen. De veiligheid van weggebruikers is altijd in het geding. Een goed (mentaal) beeld van de situatie is een belangrijke basis voor de operator om de juiste beslissing te kunnen nemen.

De laatste jaren is er in verkeerscentrales een ontwikkeling gaande van verkeersregeling naar verkeersmanagement. In de toekomst worden operators van verkeerscentrales sleutelfiguren in de planning en controle. Allerlei beslissingen over deze logistieke processen kunnen dan tot hun taak gaan horen.


Onze projecten

Verkeerscentrales
Rijkswaterstaat

Verkeerscentrales - Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat opereert in Nederland vijf wegenverkeerscentrales voor het bewaken van het nationale wegennet. Reeds vanaf 2007 is ErgoS betrokken bij ontwerp of herontwerp/herinrichtingsprojecten in Wolfheze, Rhoon, en recent Velsen.

Het project in Wolfheze (VC Noord Oost Nederland) betrof een verdubbeling van het aantal werkplekken binnen de bestaande (relatief beperkte) ruimte. Onder invloed van de ergonomie hebben we hier een nieuwe visie op het gebruik van grootbeeldschermen ontwikkeld, met in het bijzonder het vervangen van de grote videowalls.

Heden ten dage zijn de werkstations voor de wegverkeersleiders gestandaardiseerd, en worden in alle verkeerscentrales de werkstations vernieuwd.

Gerelateerde ErgoS projecten: het ontwikkelen van ergonomie richtlijnen voor het ontwerp van CCTV-systemen, en een uitgebreide ergonomie beoordeling van de standaard wegverkeersleiderswerkplek (“UWW”).

Rijkswaterstaat
Gecentraliseerde brug- en sluisbediening

Rijkswaterstaat - Gecentraliseerde brug- en sluisbediening

Rijkswaterstaat heeft ervoor gekozen om de meeste objecten in het Limburgse gebied op afstand te bieden vanuit twee controlecentra. De opdracht voor ErgoS in 2006-2007 was om het ontwerpproces te begeleiden en inrichtingsvoorstellen op te leveren, bestaande uit:

  • Werkbezoeken en analyse van alle bestaande objecten.
  • Ontwikkeling van de inrichtingsvoorstellen in samenwerking met de eindgebruikers.
  • Mock-up sessies met de eindgebruikers.

In 2009 is de realisatie/bouw van het project begonnen. ErgoS werd ingehuurd voor een formele beoordeling (validatie en verificatie) van het gebouw, de werkplekken, de werkomgeving en het grafisch ontwerp.

Foto’s van de realisatie zijn afkomstig van Creon.

 

Rijkswaterstaat
VTS controle centrum Den Helder

Rijkswaterstaat - VTS controle centrum Den Helder

Het waterverkeer in en rondom de haven van Den Helder wordt geco├Ârdineerd vanuit de VTS Controlekamer. In samenwerking met een werkgroep van eindgebruikers, is de inrichting en de vormgeving ontworpen door ErgoS. Een groot deel van de haven en het omliggende gebied is in 3D gemodelleerd om het zicht vanuit het centrum te beoordelen voorafgaand aan het ontwerp. Dit resulteerde in werkplekken op verschillende niveaus, waardoor een optimaal zicht vanaf alle werkplekken mogelijk werd gemaakt.

 

Rijkswaterstaat
Sluis Weurt

Rijkswaterstaat - Sluis Weurt

In 2008 is er een video-projectiewand geïnstalleerd in de controlekamer van Sluis Weurt. De situatie voldeed niet aan de verwachtingen; de camerabeelden waren van slechte kwaliteit en het zicht vanuit de controlekamer was beperkt.

ErgoS werd gevraagd om een nieuwe lay-out voor de controlekamer te ontwerpen, inclusief grote TFT-schermen. Door middel van een 3D AutoCAD model werden de beste zitposities bepaald, zodat zowel het zicht op de omgeving buiten de controlekamer als het zicht op de schermen werd geoptimaliseerd. De gebruikers van de sluis waren erg enthousiast over hun nieuwe werkplekken.

 

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl