Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Het einde van een tijdperk... en dat verdomde tilwerk

Is het een ‘yes!’ of is het toch een ‘ah, jammer’? Voor de ene bezoeker van Lowlands is de ‘Brug des Doods’ niet bepaald iets om naar uit te kijken, voor de ander is het een stukje nostalgie. Hoe dan ook, dit jaar staat de tijdelijke brug om de weg over te steken er voor het laatst. Vanaf volgend jaar wordt de tijdelijke brug vervangen door een permanent viaduct (als alles goed gaat, natuurlijk).

De beruchte brug tussen de ingang en camping/festivalterrein is na 11 achtereenvolgende Lowlands-festivals een ‘goede’ bekende van me. Elk jaar weer heb ik samen met een leuke vriendengroep weer zin in een onwijs gezellig weekend met muziek, theater, lekker eten en drinken en vooral veel fun. Maar, er is altijd die ene hindernis….de Brug des Doods.

Elk jaar weer verbazen we ons over wat onze mede-Lowlanders meenemen en vooral ook over de manier waarop. Losse tassen, Ikea-wagentjes, rolkoffertjes, bolderkarren, boodschappen-mandjes…je kunt het zo gek niet bedenken of het gaat via het grindpad richting de ingang en steekt (meestal) de brug over.

En elk jaar weer sneuvelen er velen en wordt er flink gepuft, gesteund en gemopperd over het zware en rottige tilwerk, onhandige spullen en zere handen.

Intussen mogen we onszelf wel doorgewinterde professionals noemen als het gaat om het inpakken en meenemen van al onze spullen: goede rugzakken op de rug en  een fatsoenlijke tent, partytenten, compacte stoelen en boodschappen in stevige kratten die we meenemen op twee steekwagens met goede banden. Maar ja, hoe til je die nu fatsoenlijk die trappen op en af?

In de ergonomie hanteren we een aantal uitgangspunten om tilhandelingen zo gunstig mogelijk uit te voeren. Gebruik maken van tilhulpmiddelen en goede handgrepen (mits op de juiste plaats aangebracht), zwaar tilwerk uitvoeren met meerdere personen, voorkomen van tillen met een voorovergebogen romp, het lichaam symmetrisch te belasten en de last dichtbij het lichaam te houden zijn hier voorbeelden van.

Wij maken inmiddels gebruik van een stapeltje spanbanden waarmee we alles stevig vastknopen op de steekwagens, waarbij we de last zo evenwichtig proberen te verdelen en uitstekende delen vermijden. Een goede voorbereiding is tenslotte al het halve werk. So far, so good, maar het blijft een handeling die lastig optimaal uit voeren is.

Toch kunnen wij veel vinkjes zetten. Onze steekwagens hebben een contragewicht aan de hengels (die goed gevulde rugzak doet wonderen) en door handvatten op de juiste hoogte kan onze last met een rechte rug geduwd worden. Stevige, grote banden rollen soepel over de oneffen ondergrond, ook bij slecht weer. Het daadwerkelijke tillen vergt enige voorbereiding: spanbanden met lussen op de juiste hoogte om vast te kunnen houden en te tillen en handschoenen aan ter bescherming, maar daarna tillen we met drie mensen beide wagens die verdomde trappen op en af, zowel op de heen- als de terugweg. Ik ben trots!

Maar Lowlands 2019 was de laatste keer dat we ons in het zweet werken met onze voorbereidingen. Volgend jaar kunnen we gewoon doorrijden. Nog steeds slepen we onze spullen mee in rugzakken op de rug en steekwagens die we voort moeten duwen, maar risico’s op gezondheidsklachten horen tot het verleden…althans, wat betreft het tilwerk dan.

Tot nooit meer he, Brug des Doods!

 

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl