Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Het nieuwe prototypen: de virtuele mock-up

Bouwen is altijd spannend. Sinds een paar maanden kan ik daarover meepraten. We zijn begonnen aan de bouw van ons toekomstige, zelf ontworpen huis. Zodra ik de eerste lijn op papier had gezet begon ik alweer aan van alles te twijfelen. Kon ik de woonkamer niet beter aan de andere kant plaatsen? Was de gang wel breed genoeg? Moesten de ramen hoger, of juist lager? Op papier voldeed alles aan de richtlijnen, maar de twijfels bleven toch knagen.

Dezelfde twijfels kom ik in mijn werk ook vaak tegen, voornamelijk bij de eindgebruikers. De werkplek is niet alleen een belangrijk instrument voor werknemers om hun taken efficiënt uit te voeren, het moet ook een veilige, aangename en comfortabele verblijfplek zijn. Door een verhuizing of een verbouwing komen medewerkers op een nieuwe plek te werken, en deze nieuwe werkplek roept vaak vragen op.

Het liefst wil je voor de start van de bouw kunnen rondkijken en rondlopen in je toekomstige huis of werkomgeving. En dat kan nu met een nieuw hulpmiddel: de virtuele mock-up!

Het ontwikkelen van een goed werkplekontwerp is geen makkelijk proces. Bij ErgoS maken we gebruik van de methode User Centered Design om dit proces goed te laten verlopen en tot een gebruikersvriendelijk resultaat te komen. UCD is een iteratieve ontwerpmethode die tot doel heeft in verschillende deelstappen het begrip van de gebruikersbehoeften te ontwikkelen, door middel van analyse en generatieve methoden en hulpmiddelen. Aan het einde van elke iteratie worden de ontwerpoplossingen in de vorm van een ‘prototype’ aan de gebruikers gepresenteerd.

De vorm van het prototype hangt af van de fase in het iteratieve ontwerpproces. De eerste prototypes zijn simpelweg schetsen. Schetsen van de werkplek, de indeling van de ruimte of de indeling van een beeldscherm. Met een schets kan je in een korte tijd, zonder veel details te gebruiken, een grote hoeveelheid ontwerpoplossingen genereren om voor te leggen aan de gebruikers. Met behulp van de schetsen gaan we de discussie aan met de gebruikers en daaruit volgen de eerste richtlijnen voor de volgende iteratie.

De ontwerpoplossingen van de volgende iteraties worden aangeleverd in de vorm van 2D en 3D visualisaties. De werkplek krijgt steeds meer vorm, en de nieuwe details vormen weer de basis voor discussie met gebruikers. Afhankelijk van het gewenste detailniveau worden er aan het volgende prototype sfeerbepalende, esthetische elementen toegevoegd, zoals kleuren, materialen en texturen.

Een ander soort prototype, de mock-up, is een fysieke uitvoering op ware grote van (een onderdeel van) de werkplek, gemaakt van eenvoudige materialen zoals hout of karton. De gebruikers kunnen hierdoor plaatsnemen op een vereenvoudigde versie van hun toekomstige werkplek. Gebruikers ervaren hierdoor fysiek de locatie van bedienelementen, afstand tot de beeldschermen, kijklijnen, beenruimte etc.

De beschikbaarheid van Virtual Reality en VR-brillen biedt ons echter een nieuwe vorm van prototyping: de virtuele mock-up. Virtual Reality biedt de mogelijkheid om onze 3D modellen vanuit elke richting te bekijken, waarbij de gebruiker midden in het ontwerp staat. Voor de gebruikers geldt dat de interactie met het ontwerp natuurlijker aanvoelt dan alleen een tekening, plaatje of 3D model op een presentatiescherm. De gekozen ontwerpoplossingen kunnen realistischer aanvoelen, zeker voor hen die geen ervaring hebben met 3D modellen.

Er zijn ook nog wel beperkingen: zo mis je het gevoel om dingen te kunnen aanraken of ergens op te kunnen zitten. Ook ontbreekt momenteel nog de interactie met collega’s. Dit zijn echter startproblemen: VR omgevingen waarin je kunt rondlopen en ook andere mensen kunt afbeelden zijn volop in ontwikkeling.

Een voordeel ten opzichte van een fysieke mock-up is dat de gebruikers in de virtuele mock-up de afwerkingsmaterialen en kleuren van het interieur kunnen beoordelen. Daarnaast beperkt een fysieke mock-up zich vaak tot een enkel ontwerpalternatief met kleine variaties. In een virtuele mock-up kunnen eenvoudig meerdere alternatieven worden uitgewerkt, met verschillende variaties in kleur en afwerkingsmaterialen. Ook tijdwinst speelt een rol: een virtuele mock-up is in een paar uur te maken. Met een fysieke mock-up ben je al gauw een paar dagen bezig.

De twijfels die ik had over mijn toekomstige huis zijn weg. Ik heb zelf kunnen ervaren hoe het is om zelf rond te kijken, en de beste plekken voor meubels, ramen en dergelijke te bepalen . En het was prachtig. Dus wil je een gebruiksvriendelijke ontwerpoplossing voor een nieuwe werkplek of werkomgeving? Dompel je eindgebruikers dan onder in je nieuwe wereld, en maak een virtuele mock-up!

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl