Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

Trends in Autonome Systemen

Binnenkort zullen autonome schepen door de Trondheim Fjord of langs de oostkust van Noorwegen varen. De vraag is: kunnen autonome schepen ook onbemand zijn? Onderzoekers hebben hier verschillende meningen over, zo werd duidelijk tijdens de Human Factors in Control bijeenkomst op 17 en 18 oktober 2017 in Trondheim.

In elk geval zal er supervisie en bediening op afstand plaatsvinden vanuit de controlecentra aan land. Vincent Rumawas presenteerde zijn promotieonderzoek over de taken van zeevarenden en de uitdagingen voor automatisering. Volgens Vincent is volledige automatisering geen optie. Hans van den Broek (TNO) gelooft evenmin in volledige autonomie. De menselijke operator zal volgens Hans altijd toezicht houden op het (onbemande) systeem, mogelijk ondersteund door hoogwaardige beslissingsondersteunende systemen.

De technologiesector gelooft wél in volledige autonomie, na een verdere ontwikkeling van automatiseringssystemen. Het deed me denken aan een klassiek artikel geschreven door Lisanne Bainbridge in de jaren 80, gerelateerd aan de automatisering van chemische procesinstallaties: The ironies of automation. Zij concludeert onder andere dat je altijd een menselijke operator nodig hebt, en dus is het goed om het operator werk te optimaliseren. Dit is ook het voordeel van Human Factors in Control. Het is een ontmoetingsplaats voor Human Factors professionals, onderzoekers en (voornamelijk Noorse) industrieën op het gebied van olie en gas, scheepvaart en controlesystemen. 

Het Human Factors in Control Forum organiseert elk jaar tweedaagse seminars in april en oktober. ErgoS is lid van het Human Factors in Control Forum. Papers en presentaties van de forumbijeenkomsten zijn te vinden op https://www.sintef.no/projectweb/hfc-e/.

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl