Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering
Bridge the gap between operations & engineering

ErgoS voegt Realtime Rendering VR-systeem toe aan collectie mock-up tools

ErgoS heeft een volgende stap gezet op het gebied van virtuele mock-ups met de aanschaf van een realtime rendering VR-systeem, gebaseerd op een Oculus Rift S, gekoppeld aan een snelle gaming-computer met de laatste generatie rendersoftware. Het nieuwe systeem biedt verschillende extra mogelijkheden ten opzichte van de Oculus Go -bril die we tot nu toe gebruikten.

De belangrijkste toevoeging is dat je met de nieuwe VR-bril letterlijk kan rondlopen in een 3D omgeving. De gaming hard- en software zorgt ervoor dat het 3D beeld 90x per seconde opnieuw wordt doorgerekend met de actuele positie en kijkrichting van de gebruiker. Dit voegt dus ‘beweging’ toe aan de 3D kijkervaring.

Het systeem maakt gebruik van inside-out tracking voor een nauwkeurige registratie van de bewegingen van de drager, zonder daar externe sensors voor nodig te hebben. Dit betekent dat je met de bril kan rondlopen in het 3D model en verschillende ooghoogtes kan aannemen door bijvoorbeeld te bukken of plaats te nemen op een stoel. Hierdoor kunnen de gebruikers echt alle hoeken en gaten van ons ontwerp bekijken. Met behulp van de controllers kan men eenvoudig een nieuwe plek kiezen in het 3D model, zodat ook grotere ruimtes in hun geheel verkend kunnen worden. Het beeld oogt heel realistisch: zet de bril op en ineens ben je in een andere wereld.

De Passthrough+ technologie in de bril zorgt ervoor dat de drager de ‘echte’ buitenwereld kan blijven zien, in combinatie met het 3D model. Hierdoor kunnen combinaties worden gemaakt tussen gewone mock-ups en virtuele mock-ups.

Een ander groot voordeel van dit systeem is dat er eenvoudig kan worden meegekeken. Een groep gebruikers krijgt op een beeldscherm hetzelfde beeld te zien als de drager van de bril, waardoor de ervaring niet beperkt blijft tot één persoon. De gehele gebruikersgroep kan meedenken en discussiëren.

Een andere functionaliteit die we het komende jaar gaan verkennen is de mogelijkheid voor de brildrager om objecten in het 3D model te manipuleren. Zo kan een gebruiker objecten verplaatsen of er een ander materiaal aan toekennen. Hierdoor kan de gebruikersparticipatie worden uitgebreid met ‘realtime ontwerpen’.

We zijn ervan overtuigd dat dit VR systeem een waardevolle bijdrage gaat leveren aan ons ontwerpproces en de gebruikersparticipatie. Wellicht komen we nog meer voordelen tegen, wij hebben in ieder geval veel zin om ermee aan de slag te gaan.

Nieuwe voorbeelden van virtuele mock-ups zullen in 2020 op onze website verschijnen!

©2016 Ergos    |     Disclaimer     |     Sitemap
Ontwerp: Webton.nl